Opisy produktów, które chce się czytać

Opisy produktów tworzone odręcznie

Opisy produktów wciąż nie przez wszystkie sklepy internetowe traktowane są jako istotne narzędzie marketingowe. Tymczasem niemal 40% z grupy przebadanych w 2015 roku internautów robiących zakupy online przyznało, że do częstszych zakupów przez internet niewątpliwie zachęciłyby ich bardziej szczegółowe opisy towarów („E-Commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska”). Przedsiębiorcy opierający się na skopiowanych od producentów specyfikacjach często wiele tracą, gdy na witrynę z ofertą zajrzy potencjalny klient lub.. roboty Google.

Dziś sklepy internetowe umożliwiają nam oszczędzanie czasu i przeglądanie oraz zakup wybranych produktów w dowolnej chwili i czasie, przez komputer lub urządzenie mobilne. Opis produktu w takich warunkach musi zastąpić najlepszego sprzedawcę znanego nam ze sklepów stacjonarnych. Opis powinien być przygotowany tak, aby nie tylko zachęcił klienta do zatrzymania się na chwilę w sklepie, ale również odpowiedział na pytania, które w obliczu potencjalnego zakupu mogą pojawić się w jego głowie.

Copywriting produktowy – od czego zacząć?

Pierwszym krokiem do stworzenia skutecznego opisu produktu jest uświadomienie sobie, kim jest klient naszego sklepu. Stworzenie tak zwanej persony, czyli sylwetki „typowego” klienta Twojej firmy to etap, którego w tworzeniu strategii marketingowej firmy nie warto pomijać. Persona, to ważna osobistość w komunikacji marki ze światem – gdy z tyłu głowy będziesz mieć główne cechy swojego Kowalskiego, z jego zainteresowaniami, potrzebami i oczekiwaniami wobec produktów, łatwiej będzie Ci tworzyć kolejne treści marketingowe.

Utworzenie persony ułatwi nam opisanie właściwości produktów, które odpowiadają na specyficzne potrzeby grupy odbiorców. Łatwiej nam też będzie dopasować styl pisania do sposobu komunikacji klienta a także wpasować produkt w jego styl życia. Niemniej istotna jest historia związana z produktem – opisując konkretną sytuację, w jakiej klient może odczuć wyjątkowość produktu pobudzimy wyobraźnię i pozwolimy odbiorcy „zobaczyć” siebie korzystającego z danego przedmiotu. W ten sposób „kupowanie oczami” zastępujemy dokonywaniem decyzji za ekranem monitora. Uzupełniając stronę produktu wysokiej jakości zdjęciami zwiększamy szansę zakupu bez konieczności obejrzenia produktu na własne oczy.

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach to kolejny powód, dla którego warto zadbać o niepowtarzalne opisy produktów. Unikalne treści, pisane zrozumiałym dla odbiorcy językiem, doceniane są w internetowej społeczności i przez roboty Google (o tym napisałam odrębny artykuł, zapraszam do przeczytania: manufakturatresci.com.pl/slowa-kluczowe-to-nie-wszystko/). Skopiowany opis producenta nie wyróżni Cię na tle konkurencji, a i oferując własne produkty warto dostosować ich charakterystykę do odbiorców. Słowa kluczowe, zawarte w nazwach produktów i opisach ich właściwości, ułatwią potencjalnym klientom odszukanie potrzebnego produktu. Warto zawrzeć w opisie odpowiedzi na potencjalne pytania klientów, pisząc prawdę i dając choć namiastkę bezpośredniego kontaktu z konsumentem.

Opis produktu – lista kontrolna:

  • Jednoznaczna, pełna nazwa produktu.
  • Jaki jest styl życia Twojego klienta?
  • Jakim językiem posługuje się Twój klient?
  • Na jaki problem klienta odpowiada Twój produkt?
  • Co klient będzie czuł, używając produktu?
  • O co chciałby zapytać Twój klient przed zakupem produktu?
  • Jeśli to możliwe, opisz ludzi i problemy, jakie rozwiązał w ich życiu Twój produkt (storytelling)?
  • Pisz językiem korzyści, ale nie przesadzaj z zachwalaniem produktu. Ponad wszystko nie naciągaj rzeczywistości.
  • Nie zapomnij o wezwaniu do działania (call to action) – np. o przycisku „kup teraz”.

Poniżej przedstawiam mój subiektywny wybór ciekawych opisów produktów oferowanych w polskich firmach.

Tołpa

krem do twarzy Tołpa

Źródło: http://tolpa.pl/nawilzajacy-krem-sorbet-orzezwiajacy-lekki-sorbet,p1567#!opis-produktu

Krótka charakterystyka produktu w podziale na części, pisana językiem korzyści. Jest odpowiedzią na pytania klienta o efekty stosowania kremu. Odpowiada na konkretny problem klienta („skóra pozbawiona energii”). Na podstawie opisu możemy wyobrazić sobie, że krem nada blasku cerze wyglądającej na zmęczoną, przy okazji nie obciążając jej, dzięki lekkiej formule. Marka wymienia główne składniki kremu, które mogą być trudne do samodzielnego zinterpretowania na liście składników. Pojawiają się również wskazówki dotyczące stosowania kosmetyku oraz innych zabiegów, które spotęgują działanie kremu. Wszystko podane w zrozumiałym języku i zachęcające do sięgnięcia po inne produkty marki (w dziale „cała linia”, „pasują także” oraz, nie bezpośrednio, w sekcji „mini-poradnik”).

Ministerstwo Dobrego Mydła

balsam śliwka Ministerstwo Dobrego Mydła

http://www.ministerstwodobregomydla.pl/balsam-sliwka

Choć opisy produktów są dość długie, autorkom szybko wybacza się tę wylewność. Właścicielki Ministerstwa wypracowały swój unikalny sposób komunikacji z klientem – bezpośredni, pisany językiem potocznym, ale z zachowaniem szacunku (zwrot per „Państwo” wpisał się na stałe w komunikaty publikowane na Facebooku). Teksty są pełne emocji i silnie oddziałują na wyobraźnię. Takie też są opisy produktów – chętnie się do nich wraca, aby wizualizować sobie działanie kosmetyku. Opis odpowiada na pytania o działanie balsamu oraz sugeruje, na jakie problemy klienta odpowie. Autorki obrazowo nawiązują do charakterystycznego, przyjemnego zapachu kosmetyku: „Sprawia, że obcy ludzie wąchają nas w tramwajach i kolejkach do sklepowych kas”. Ile znacie firm kosmetycznych, opisujących wrażenia zapachowe w taki sposób?

Risk made in Warsaw

sukienka Masz Wiadomość Risk made i Warsaw

https://www.riskmadeinwarsaw.com/products/sukienka-kopertowa-red

Krótkie i konkretne opisy, przygotowane z zachowaniem najważniejszych elementów. Autor treści dotyczących produktów marki w obrazowy sposób opowiada, jakie mankamenty urody ukryjemy wybierając dany model odzieży lub w jaki sposób możemy podkreślić atuty sylwetki. Sekcja Style&Fit zawiera propozycje dodatków i sposób noszenia wybranego ubrania. Poniżej opisu znajdziemy cały katalog zdjęć produktów, zaś jeszcze niżej – propozycje ubrań odpowiadających na potrzeby naszej sylwetki. Zwięźle i na temat.

Tradycyjnie nie obyłoby się bez źródeł:

  • Badanie Gemius, „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, kwiecień 2015;
  • Barbara Stawarz, „Podrozdział 3.9. zasady copywritingu produktowego, czyli kontent marketing w e-commerce”, [w: Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów], wyd. PWN SA, Warszawa 2015, s. 40-44.

Jeśli podobał Ci się mój artykuł zapraszam do pozostawienia komentarza lub podzielenia się nim w social media. Jeśli zaś czujesz, że potrzebujesz wparcia copywritera –zapraszam do kontaktu.

Skontaktuj się ze mną

2 thoughts on “Opisy produktów, które chce się czytać

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.